Air Mata Kehidupan

Selasa, 07 Juni 2011

Pasar Malem - Djaman Dahoeloe Batavia/Djakarta


Soedah mendjadi kebiasa'an jang toeroen-temoeroen di Batavia/Djakarta bagian kota'nja (sekiter Glodok) setiap taon djelang taon baroe Imlek diadaken „Pasar Malem", jang koerang lebih telah beroesia 100 taon lama'nja jang moela'nja menjediaken keperloean² oentoek perajaan taon baroe Imlek. Mamoen demikian pasar malam ini tiap taon'nja selaloe menarik banjak pengoendjoeng, meski jang dateng tida meloeloe oentoek belandja, tapi hanja oentoek meliat-liat sadja atawa djalan² sadja. Teroetama boeat pemoeda pemoedi Pasar Malem ada soeatoe kesempatan baek oentoek saling bertemoe satoe sama laen atawa saling berkelingan mata dan sebage'nja.
Sekeloemit sedjarah'nja.

Pasar malem itoe terletak disekiteran Glodok jang tida sedikit mengandoeng tjerita². Daerah ini doeloe'nja bernama „Betawi" pendoedoek'nja majoritas orang Tionghoa dan boleh diseboet „China town". Daerah itoe melipoeti Pendjaringan. Pada itoe waktoe Pasar Ikan meroepaken bandar jang sanget penting, kerna Tandjoeng Prioek belon ada. Doeloe penangkap² ikan soeka masoek dan mendjemoer djaring'nja, maka nama Pendjaringan diambil dari tempat „pendjemoeran djaring". Disebelah barat Pendjaringan jang kini berdiri goedang² dan pabriek batterij Everready doeloe pendoedoek soeka melakoeken pengasinan ikan, maka sampe sekarang dikenal nama „Pengareman".


Di Pintoe-Ketjil pendoedoek'nja kebanjakan ada pedagang. Jang diperdagangken jalah rempah² dan barang hasil boemi laen'nja. Dinamaken „Pintoe-Ketjil" kerna pintoe masoek'nja sanget ketjil.
Di Tongkangan doeloe'nja ada kali sebesar Kali-Besar dan kali Djilakeng (Djelakeng) disana bisa masoek tongkang² jang berasal dari Tiongkok, maka itoe tempat di namaken Tongkangan.
Majoor; Kapten dan Litnan.

Orang² Tionghoa hartawan dan berpangkat banjak tinggal di Tongkangan itoe, dan kerna makin lama makin banjak orang Tionghoa jang dateng ke Betawi, oleh pemerentah Belanda pada itoe waktoe diangkat beberapa orang Tionghoa jang kaja atawa berpengaroeh oentoek didjadiken pemimpin Tionghoa, hal itoe dikasih nama pangkat² seperti militair jalah Majoor (Mahjoo); Kapitein (Kaptoa); Luitnant atawa Litnan dan Sergent jang dipanggil Serean. Sedengken oentoek oeroesan kampoeng² Tionghoa itoe diangkat Wijkmeester, Bek atawa Lootia, pembantoe'nja diseboet2 Wijkmeester atawa hoebek, mereka biasa'nja diwadjibken oentoek oeroesan penagihan padjek.
Sebage Majoor pertama jang diangkat waktoe itoe jalah Majoor Tan Eng Goan. Ini Majoor selaen'nja ada pedagang djoega ada orang jang berpengaroeh dan disegani. Oleh pemerentah Belanda Majoor Tan Eng Goan dinamaken Majoor terbesar dan paling berwibawa. Dimama Majoor terseboet mendjadi terkenal, kerna ia telah berani membrantas Oey Tamba-sia seorang hartawan besar jang gemar prempoean dan banjak memiliki kaki-tangan beroepa para goendal².

Kebidjaksanaan dan pengaroeh Majoor Tan Eng Goan sering mendjadi boeah toetoer orang waktoe itoe. Ada satoe tjerita jang mengataken bahwa seorang jang berpangkat Hu-tam (Ass Resident) pernah memerentahken pendoedoek Tionghoa menaroeh lodong bamboe di sepandjang kali Toko Tiga, maoe'nja boeat dipake mengambil aer apabila ada kebakaran. Ini hal soedah ditentang oleh Majoor Tan Eng Goan. Hu-tam itoepoen mendapet tegoran dan tida lama kamoedian dipindah ke laen tempat. Konon kabar'nja kekoeasaan Majoor Tan Eng Goan tida terlepas dari ada'nja sebilah golok pendek bernama „Si Denok" dan satoe batoe moestika oelar „Biloedak" jang diberiken oleh seorang Kiaji asal Oedjoeng Koelon. Kedoea benda ini selaloe dibawa oleh sang Majoor bila ia berpergian atawa ada oeroesan penting.

Asal oesoel ada'nja Pasar Malem.

Majoor Tan Eng Goan banjak berdjasa memadjoeken orang Tionghoa di Betawi, jakni dimana ia sering mengadjoeken oesoel² jang tjengli mengenai perbaekan tempat kediaman dan nasib orang Tionghoa di Betawi.
Meliat banjak'nja djoeal beli diwaktoe mendjelang taon baroe Imlek, maka terpikirlah oleh sang Majoor oentoek adaken sematjem tempat djoeal beli jang diadaken di waktoe malem hari. Dari ide sederhana ini maka Pasar malem poen dikenal orang banjak, boekan sadja orang dari daerah Pendjaringan, Pengareman, Pintoe-Ketjil dan Tongkangan sadja jang dateng koendjoengi itoe keramean, tapi dari loear kota sampe kedoesoen-doesoen orang memerloeken dateng pada tiap taon'nja oentoek membeli apa² keperloean taon baroe Imlek dan ini tradisi jang ditjiptaken oleh Majoor Tan berlangsoeng hingga kini.

Letak Pasar.

Moela² pasar itoe diadaken di Tongkangan, Kongsi Besar sampe di Asemka, ini disebabken Tongkangan pada saat itoe ada mendjadi poesat perdagangan Tionghoa. doeloe ada terkenal toko Soen Hoo Seng milik Khouw Koan jang paling berperan dalem pasar malem terseboet. Ini berlangsoeng hingga poeloean taon, baroe pada deket perang doenia pertama, pasar malem dipindahken ke Pinangsia dan sekiter'nja sampe dengen Djembatan Batoe ini ada pada djaman Majoor terachir jalah Majoor Khouw
Kim An.
Di Pinangsia tida berlangsoeng lama, kamoedian dipindahken lagi ke „Roa Malaka" sampe „Kampoeng Miskin" dan „Tiang Bendera", ini poen tida lama, kerna hong soei'nja ada koerang baek baroe terachir hingga kini ada di „Pantjoran-Glodok.

Charlie Chaplin) djoega sanget ditakoeti para pentjopet. Ia poenja kebiasa'an setiap kali dapet bekoek pentjopet, itoe orang biasa'nja dipertontonken di moeka oemoen di depan bioskop „Orion".

Soeasana Pasar Malem.

Pasar Malem di Betawi poenja tjorak jang istimewa sedjek doeloe hingga kini. Dan moengkin satoe²nja jang terdapet di Indonesia dan ada „Bapa'nja" pasar² jang ada di Djakarta.
Pada taon² permoelaan pasar malem ini lebih mengoetamaken pada barang² keperloean hidoep sehari-hari mendjelang Taon Baroe, teroetama pendjoealan ikan Bandeng dan koewe Krandjang meroepaken soeatoe soeasana jang tersendiri dalem pasar malem itoe.

Pasar Malem dan harga Tje Ni Tje Pay.

Ini soedah resia oemoem bahwa barang jang di djoeal di Pasar Malem itoe harga'nja ada harga „tje ni tje pay" atawa harga setaon sekali, harga jang „menggorok leher", malah boekan barang makanan dan pakean sadja, malah toekang tjoekoer djoega naeken tarip'nja hingga berkali lipet.

Tapi heran'nja rangsekan pembeli begitoe besar, hingga berapapoen harga'nja toch dibeli djoega, ini tida bisa dipikir dengen akal sehat dimana boeroeh² dan pegawe² rendah rela gadai barang boeat beli barang² di pasar malem terseboet oentoek keperloean Sin Tjia jang tida boleh diliwatken setaon sekali. Taon Baroe dianggep'nja sebage hari baek dan boelan baek.

Begitoelah oentoek menghadepi hari Sin Tjia orang soedah djadi nekat oentoek mereboet dan membeli barang². Mereka tida segan membajar mahal asal dapet barang jang mereka inginken, kerna di harian Sin Tjia kita moesti penoehin apa jang kita maoe dan tida boleh ada jang halangin.

Banjak barang jang soedah tak terdjoela lagi.

Toko² di Pasar baroe seperti Toko de Leeuw, weltereden, Sie Tjeng Bouw dan laen-laen biasa boeka stand di itoe Pasar Malem, kamoedian moentjoel toko V.O.S di Glodok milik Khouw Kheng Sioe; toko² Ie Tjin San, Tan Tian Yang di Pantjoran djoega toko The Boen Sioe di Kali-Besar. Disini orang selaen beli barang² P&D djoega bisa dibeli barang² mewah laen'nja seperti topi „Borsalino", „Battersby" dan „Chisty", sepatoe „van Schyndel", „Swan" dan „Walkoper" serta wangi²an merk „Patchouly", „Pompeia" dan „Divinia" jang sanget digemari kaoem prempoean waktoe itoe.

Sekarang ini topi dan sepatoe merk² terseboet soekar didapet lagi. Teroetama topi, kerna kini soedah boekan djaman'nja lagi orang pake topi. Laen lagi toekang djoealan koewe Moho (Hoatkwe) San Soei jang ditoelisken dengen berbage perkata'an² jang baek seperti Hok Djie Tong Pay dan Sioe Pie Lam San atawa Hok Hay Sioe San jang biasa ditempel dimoeka pintoe atawa moeka kamar, soedah lenjap!!

Peranan Ikan Bandeng dan Koewe Kerandjang.

Doea sedjoli ini mempoenjai arti chusus dalem ini pasar malem jang tiap taon diadaken. Teroetama Ikan Bandeng itoe meroepaken „Sri Panggoeng" dimana ini ikan soedah mendjadi tradisi toeroen-temoeroen. Baek oentoek keperloean oepatjara sembahjangan atawa oentoek dinikmati lezat'nja bandeng dalem setaon sekali, maka ikan² bandeng itoe djadi hidangan jang loear biasa disetiap pasar malem.

Malah ada soeatoe hal jang menarik perhatian jalah „Mengantar mertoea atawa bakal mertoea dengen ikan bandeng dan koewe kerandjang dianggep orang jang mengenal adat, makin besar ikan bandeng'nja, itoe artinja makin besar poela tjinta dan penghargaan pada mertoea"
Atjapkali djoega kedjadian toenangan mendjadi poetoes kerna tida menganter ikan bandeng dan koewe kerandjang!!

Meliat poela si „Dia" di pasar malem.

Ada satoe keistimewaan djika tiba saat'nja pasar malem diadaken, kira² ada setengah abad laloe (*1900an) ada kebiasaan oentoek meliat toenangan di Pasar Malem, ini tjara ada kode tersendiri. Seperti diketahoei gadis dan djedjaka djaman doeloe belon mempoenjai kebebasan bergaoel seperti kini. Sekalipoen soedah toenangan seorang gadis dilarang keras bertemoe dan berbitjara dengen lelaki jang boekan mendjadi sanak keloearga'nja jang paling deket.

Tetapi kaloe tida saat'nja Pasar Malem ini di ketjoealiken, dimana si Djedjaka diperbolehken djoega meliat wadjah bakal istri'nja, tetapi dengen sjarat² jang berat.
Boleh meliat tapi djarak djaoeh tapi sama sekali tida boleh berbitjara. Tempat² pertemoean oemoem'nja diatoer di Pasar Malem liwat djam 12 dimana sang gadis bakal istri'nja itoe diadjak oleh keloearga'nja berbeladja dengen tida diberitahoeken bahwa ia aken diliat oleh si bakal soeami'nja…… dan kode² itoe masing² berbeda diliat dari sitoeasi dan kondisi.

Pendjagaan keamanan.
Keramean Pasar malem itoe ada meroepaken kesempetan jang baek bagi toekang tjopet oentoek melakoeken operasi'nja. Ini pentjopet boekan hanja dari Djakarta tapi dari loear kota orang soedah bikin persiapan dalem soeasana berdesek-desekan nanti'nja. Tetapi sebalik'nja politie poen waspada ada persiapan jang keras boeat pendjagaan oentoek membekoek para pentjopet itoe.

Di tiap gang jang gelap tempat pentjopet berkoempoel sering dilakoeken penggeledahan pada orang jang ditjoerigai. Plakat² jang bertoelisken „Awas toekang Tjopet" ditempel disana-sini, ini pringetan boeat kepentingan'nja publiek. Kaloe kedapetan pentjopet terseboet ditahan dan baroe dilepasken setelah habis pasar malem.

Di djaman doeloe banjak nama² politie jang mendjadi terkenal kerna pande'nja membekoek para pentjopet. Ada nama Schout Hinne dan „si Tjaplin" ada nama jang paling ditakoetin saat itoe, Hinne soeka berdandan sebage orang Indonesia biasa, dan kabar'nja ia pande silat dan bekelai. Opzineer Gravendrop jang terkenal pake nama si Tjaplin (kerna koemis'nja semodel dengen


Perhoeboengan Istimewa.

Beberapa hari mendjelang Pasar Malem, biasa'nja Trem, Opelet ada sanget rame, dan itoe kendaraan tida diizinken masoek ke itoe Pasar malem, mereka ambil djoeroesan teroes ke Pintoe-Besar.
Trem Kota ada ambil extra-trajek sampe djaoeh malem, opelet sampe djam 3 malem masih hilir moedik ke dan dari pasar malem, tida ketinggalan betjak mendadak bertambah banjak jang berseliweran.
Mendjelang Taon Baroe.

Rasa goembira mendekat pasar malem, soedah terbajang pada tiap pendoedoek dari golongan Tionghoa, apalagi bagi pemoeda-pemoedi dan anak² ketjil, kerna itoe hari aken mengenaken pakean jang bagoes dan makan kenjang, dan djaoeh sebelon'nja orang soedah bersihken dan kapoer roemah, pekarangan, perabotan soedah moesti dibersihken.

Djaman doeloe 6 hari lama² toko² dan pedangan² soedah tida berdjoealan, katjoeali toko² di Pasar Malem itoe memboeka stand²nja sepandjang hari hingga laroet malem.
Pada djaman sekarang ini tentoe soedah tida sedikit perobahan'nja, tetapi hari² dan soeasana Pasar Malem dan Taon Baroe masih mendjadiken hari istimewa bagi pendoedoek Djakarta.
Ditjeritaken oleh seorang 'mpe.
Disalin kombali oleh Izuma Azazello

Tidak ada komentar: